تنها 72 عنوان کتاب در کل کشور ؛
تابناک سمنان: حنیفه اصغری اوریمی رئیس کتابخانه مرکزی استان سمنان با بیان اینکه تعداد محدودی از کتاب‌های ویژه ناشنوایان در بخش ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان کتابخانه مرکزی موجود است گفت: تهیه این کتاب‌ها به ویژه در استان سمنان مشکل است و لازم است اداره‌های مرتبط در این حوزه، کتابخانه را یاری کنند.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷ 18 November 2021

جای کتاب‌های ناشنوایان در کتابخانه مرکزی سمنان خالی است

 

 

به گزارش تابناک سمنان رئیس کتابخانه مرکزی استان سمنان گفت: کتاب‌های ویژه ناشنوایان، شامل کتاب‌های ساده‌سازی شده و کتاب‌های مصور با متن‌های کوتاه است که در حال حاضر تنها ۷۲ عنوان از آن‌ها در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: عضویت ناشنوایان، نابینایان و سایر معلولان در کتابخانه رایگان است گفت: استفاده ناشنوایان از کتابخانه، محدود به بخش ناشنوایان نیست و در صورت تمایل می‌توانند از سایر بخش‌ها استفاده کنند، اما با توجه به اینکه معمولا خواندن متن‌های طولانی برای این افراد دشوار است، به کتاب‌های مخصوص خود نیاز دارند.

حنیفه صفری اوریمی اظهار داشت: اداره کل بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی باید در حل این چالش کتابخانه را یاری کنند.

صفری اوریمی ادامه داد: کانون ناشنوایان استان سمنان فعالیت بیشتری در این زمینه دارد و کتابخانه را در تهیه پوستر‌هایی به زبان اشاره یاری کرد.

وی ابراز کرد: همچنین به دلیل اینکه خواندن برای این افراد مشکل است، تماشای فیلم‌هایی با زبان اشاره یا دارای زیرنویس ویژه ناشنوایان برای این افراد دلچسب است بنابراین تهیه چنین فیلم‌هایی نیز در این بخش از کتابخانه ضروری است.

وی افزود : ناشنوایان و کم‌شنوایان سمنان پیش از این مکانی اختصاصی برای تعامل با یکدیگر و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری قصه گویی، نشست‌های کتاب‌خوان، نمایش عروسکی، جمله نویسی و مسابقه نقاشی نداشتند و اکنون با فراهم آمدن این امکان، این افراد بسیار خوشحال‌تر و راضی‌تر هستند.

صفری بیان کرد: فضای بخش ویژه ناشنوایان کتابخانه مرکزی استان سمنان دارای چراغ‌های راهنما است که مفاهیم ضروری مانند حضور داشتن یا نداشتن کتابدار و اتمام ساعت کاری کتابخانه را به ناشنوایان منتقل می‌کند.

رئیس کتابخانه مرکزی استان سمنان گفت: معضل دیگری که در رابطه با این بخش وجود دارد این است که کتابداران زبان اشاره را آگاه نیستند و این موضوع خدمت رسانی به ناشنوایان را با اختلال همراه می‌کند بنابراین لازم است ادارات مرتبط مانند بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی در زمینه آموزش زبان اشاره نیز کارکنان کتابخانه را یاری کنند.


لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار