معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راهکار اصلی مقاوم شدن کشاورزی در برابر هر گونه تهدید و تحریم خارجی، اقتصادی شدن آن از مسیر دانش‌بنیان کردن این حوزه است.
کد خبر: ۱۰۱۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹ 18 November 2021

معاون وزیر علوم: کشاورزی کشور با دانش‌بنیان‌شدن مقاوم و اقتصادی شود

 

به‌ گزارش تابناک سمنان  علی خطیبی روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره ملی پسته ایران-دامغان که به میزبانی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه دامغان برگزار شد، افزود: دانش بنیان شدن اقتصاد، بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند و اگر از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود، شکوفایی حوزه کشاورزی مانند جشنواره پسته معنی پیدا می‌کند. 

وی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید دانش بنیان شود تا مقاومتی باشد که با یک تهدید و فشارهای خارجی به لرزه نیفتد، که برای مقاومتی شدن اقتصاد طبق فرموده مقام معظم رهبری باید به سمت تحولات دانش بنیان حرکت کنیم.

خطیبی گفت: در حوزه اقتصاد ضرورت دارد با خودباوری و با حرکت به سمت ایجاد تحولات دانش بنیان، شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم. 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: در حوزه اقتصاد هنوز خود را باور نکردیم و در تامین کمبودها راحت ترین کار، یعنی واردات پیگیری و انجام می شود.

وی مشکل امروز کشور و مناطق کویری را بحران آب دانست و گفت: طبق آمارها، امروز ۶ درصد آب در بخش خانگی، ۴ درصد در بخش صنعت و ۹۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود که در کشورهای دیگر اینگونه نیست و با توجه به قرار داشتن ایران در کمربند خشک و کشور خشک و نیمه خشک، کشور نیازمند تحول و رویکرد جدید برای مصرف آب است.

خطیبی اضافه کرد: به منظور رشد اقتصادی محصول پسته باید افزایش تولید برنامه ریزی شود که افزایش سطح زیر کشت، یکی از این راه‌ها است که با توجه به کم آبی، مشکلات فراوان را در پی دارد پس باید از سیستم کشت سنتی خارج شویم و به سمت استفاده از خدمات علمی، نوآوری، فناوری روز و دانش بنیان شدن کشت پسته در دامغان حرکت کنیم.

خطیبی ادامه داد: مزیت خدادادی در دامغان محصول کشاورزی پسته است که بنا بر مستندات بین المللی، پسته دامغان از نظر کیفیت در سطح جهان بی نظیر است که نیازمند توجه و توسعه همه‌جانبه است. 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از ایجاد مرکز نوآوری پسته در دانشگاه دامغان خبر داد و گفت: امیدواریم با ایجاد این مرکز و استفاده از ظرفیت تحولات دانش بنیان شاهد رشد و شکوفایی بیشتر اقتصاد در سطح جامعه و شهرستان دامغان باشیم. 

به‌ گزارش ایرنا، جشنواره پسته امسال با توجه به شرایط ناشی از کرونا و ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع‌ها به مدت ۲ روز، در تاریخ ۲۷ و ۲۸ آبان ماه به صورت نیمه‌مجازی برگزار می‌شود.

 جشنواره پسته ایران-دامغان از سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد. دامغان با تولید حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تن پسته در سال ارزش افزوده ای به میزان ۳۰ هزارمیلیارد ریال دارد.

٨۰ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد و شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی از مهمترین ارقام پسته تولیدی در شهرستان دامغان است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار