سوالی که پاسخش باید واقع‌بینانه باشد؛
دو خرید تاجیک پرسپولیس احتمالا ساعاتی بعد برای امضای قرارداد راهی باشگاه پرسپولیس خواهند شد.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵ 10 November 2021

به گزارش تابناک سمنان آنها اولین تاجیکهای فوتبال ایران خواهند بود که سه ماه پس از دیدار پرسپولیس تهران و استقلال دوشنبه، مورد توجه کادرفنی سرخپوشان قرار گرفتند و مراحل توافق نیز به سرعت پیش رفت تا وحدت هانانوف و منوچهر صفروف دو بازیکن جوان تاجیک، راه تهران را در پیش بگیرند.

 

 

حالا پس از انجام تستهای پزشکی، قرار است آنها راهی باشگاه پرسپولیس شوند تا پای برگه قراردادی را امضا کنند که مهمترین انتقال فوتبال کشورشان را رقم خواهد زد. چرا "مهمترین انتقال"؟ کافی است سری به صفحه اینستاگرام این دو بازیکن و همچنین وبسایتهای تاجیک بزنید تا شور و شوق آنها را از این اتفاق مشاهده کنید. حتی خود منوچهر صفروف هم یک روز پیش از علنی شدن جدایی از استقلال، در اینستاگرامش به زبان روسی نوشته بود: «خدایا ممنون بابت اینکه بیشتر از لیاقتم به من دادی.»

 

 

این جمله، همان شواهدی بود که لازم شود خبر واصله از دوشنبه به تهران، واقعیت دارد؛ بنابراین شنبه برای طرفداران پرسپولیس با خبر «خرید دو خارجی» آغاز شد و البته آنها که انتظار داشتند در متن خبر، انتقالی از برزیل یا شرق اروپا را دریافت کنند، با خبر انتقال دو تاجیک مواجه شدند.

 

 

منوچهر صفروف 20 ساله توانایی بازی در سمت راست خط دفاعی را دارد.

 

تاجیکستان در سالهای اخیر موفق شده نگاه طرفداران فوتبال در ایران را به خود جلب کند. آشنایی زبانی و فرهنگی، مسئله بسیار مهمی است که در این راه نقش آفرینی کرده و همچنین ارائه خدمات باکیفیت که رضایت مخاطبان را به دنبال داشته. اما با این حال گروهی از ایرانی‌ها، تا همین چند روز پیش (و شاید همین حالا) تصور می‌کردند که ایران با تاجیکستان مرز مشترک دارد و می‌گفتند حتی اگر پرواز مستقیم نیست، چرا دو خرید پرسپولیس از راه زمینی وارد کشور نمی‌شوند؟

اما باوجود این شناخت دست و پا شکسته، تاجیکستان همچنان (مثل جمهوری آذربایجان، افغانستان، کردستان عراق و...) یک کشور جذاب منطقه‌ای برای بسیاری از ایرانیان است و شاید عکس این موضوع نیز برای مردم این کشورها وجود داشته باشد. اولین بار، بازی پلی آف لیگ قهرمانان 2020 بود که فوتبال تاجیکستان تا حدی مورد توجه قرار گرفت؛ مقاومت استقلالی‌ها برابر الاهلی جده تا دقیقه 90 ادامه یافت اما سرانجام یک پنالتی، صعود به مرحله گروهی را تحت تاثیر قرار داد.

فصل بعد زمانی که ای اف سی با یک جدول موهوم بازیهای مرحله یک هشتم نهایی را مشخص می‌کرد، بسیاری در حال حساب و کتاب بودند که چطور می‌شود استقلال تاجیکستان با پرسپولیس یا استقلال رودررو شود و در نهایت این جدول احتمالات، حکم به «پرشین دربی» داد؛ یک روز ویژه و فراموش نشدنی در دوشنبه.

در فاصله تقابل پرسپولیس و استقلال، بسیاری از ایرانیان در صفحات اینستاگرامی نسبت به تاجیکها ابراز علاقه کردند و عکس این موضوع نیز دیده شد تا یک تحول ویژه در سطح فوتبال آسیا رقم بخورد. تا جایی که چندی پیش خبرنگار تاجیک در مصاحبه با "ورزش سه" با اشاره به تقابل تیم المپیک عنوان کرد: «انتظار داشتیم مثل کشورهای عربی، مقابل ما یک مساوی مصلحتی بدهید تا هر دو بدون مشکل صعود کنیم»

 

 

 

حالا بار دیگر شور و شوقی آنچنانی در بین طرفداران دیده می‌شود و به نظر می‌رسد همراه با وحدت هانانوف و منوچهر صفروف، بسیاری از طرفداران استقلال دوشنبه هم جذب پرسپولیس و فوتبال ایران شده باشند. این می‌تواند جرقه اتفاقی باشد که آینده را تحت تاثیر قرار دهد؛ آینده ای که در آن حق پخش لیگ ایران از سوی تلویزیون‌های تاجیک، افغان، کرد و آذربایجانی خریداری شود و چه بسا محصولات ورزشی هم در این کشورها به فروش برسد. هرچند که در آینده نزدیک چنین چشم اندازی دیده نمی‌شود.

 

با این حال وجود این پتانسیل، خرید هانانوف و صفروف را توجیه می‌کند. اگرچه این در حد یک رویاست و اساسا جمعیت این کشورها به نصف ایران هم نمی‌رسد اما به هر حال برای فوتبال ایران که فضای بسته ای از نظر نیروی انسانی و هواداری دارد، چنین چیزی اتفاق مثبتی به حساب می‌آید. خصوصا اینکه بدانیم جمعیت مهاجر ایران در قطر، امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز باعث می‌شوند تا یک پتانسیل نامکشوف در اطراف کشور، انتظار فوتبال ایران را بکشد. شاید به همین خاطر باشد که وقتی جمعه خبر خرید دو تاجیک از دوشنبه به تهران رسید، یک هیجان جدید تزریق شد و پس از انتشار خبر، همین شور و شوق در بسیاری از طرفداران پرسپولیس مشاهده شد (البته چند برابر آن در بین تاجیکستانی ها وجود داشت).

 

 

 

با تمام این تفاسیر، منوچهر صفروف و وحدت هانانوف در سطح پایینتری از تمام بازیکنان پرسپولیس قرار دارند. بنابراین اگر سرخپوشان قصد پرورش و استفاده از آنها را دارند، باید صبر و تامل بیشتری کنند. در یک نظرسنجی که اخیر از سوی هواداران پرسپولیس انجام شده، حدود 70% مخاطبان، صفروف را به عنوان دفاع راست اصلی این تیم انتخاب کرده‌اند که آمار خطرناکی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که اساسا منوچهر سالها فوتسال بازی کرده و حالا حضورش در زمین فوتبال یک اتفاق تازه مسحوب می‌شود، وحدت هم ماجراهای جالبی دارد که شاید بهتر باشد خودش درباره آن صحبت کند.

 

 

مصدومیت وحدت هانانوف چهره درخشان تیم المپیک تاجیکستان در مقدماتی قهرمانی آسیا

 

باید توجه کرد که آنها در یک لیگ سطح پایینتر مشغول به بازی بوده‌اند و در یک سال اخیر 7 بازی در سطح لیگ برتر ایران را انجام داده‌اند. بنابراین تردیدی نیست که حتی حضور در تمرینات پرسپولیس هم یک اتفاق ویژه و سخت برایشان محسوب خواهد شد.

 

پس پرسپولیس حالا یک وظیفه مهم بر دوش دارد؛ اینکه با استفاده از پتانسیل این دو خرید ارزان‌قیمت (که شاید اصلا ناموفق هم باشند) راهی که تازه باز شده را هموار کنند. سرازیر شدن این انرژی جدید به فوتبال ایران می‌تواند تغییرات مهم و مثبتی را رقم بزند. بنابراین بیایید با خوش بینی و امیدواری به استقبال آینده‌ ایران برویم؛ آینده ای که اگر حول همین نام شکل بگیرد، می‌تواند درخشان باشد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار