پیام برجامی آمریکا به ایران

 

به گزارش تابناک سمنان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه سی.ان.ان با بیان این که آمریکا آماده بازگشت به مذاکرات توافق هسته ای است، مدعی شد که تهران هنوز اراده ای برای انجام این کار از خود نشان نداده است. 

مشاور امنیت ملی کاخ سفیدگفت: اعلام کرده‌ایم که اگر ایران آماده بازگشت به اجرای توافق باشد، به توافق برمی‌گردیم. واقعیت این است که ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است.

سالیوان در ادامه بیان کرد: آمریکا از نزدیک با شرکا و متحدان خود برای ایجاد شرایط لازم برای گفت‌وگو همکاری می کند. ما آماده بازگشت به میز مذاکره و ادامه کار روی این موضوع هستیم.

به گزارش ایسنا، اظهارات سالیوان در پی این مطرح می شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن[خرداد] برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر[۸ آذر] از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.

با این وجود، ادعای سالیوان مبنی بر این که ایران اراده ای برای بازگشت به توافق نشان نمی دهد و اول ایران باید به توافق بازگردد، در حالی است که دولت آمریکا خود به طور یک جانبه از توافق خارج شد و تحریم های متعددی علیه ایران اعمال کرد.
فاصله گرفتن ایران از اجرای تعهدات برجامی اش تنها در نتیجه متحمل شدن تحریم های سخت و بدعهدی کشورهای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان در زمینه عادی سازی روابط تجاری با ایران و خنثی سازی اثر تحریم ها بوده است. البته ایران اعلام کرده است این اقدامات بازگشت پذیرند و به محض این که تمامی اعضای اصلی برجام به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز به اجرای کامل تعهدات هسته ای اش باز خواهد گشت.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا