سانه‌های عراقی اعلام کردند که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در "منطقه سبز" در بغداد، دست کم ۳ معترض کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶ 06 November 2021

ده‌ها کشته و زخمی در اعتراضات منطقه سبز عراق/الکاظمی کمیته تحقیقات تشکیل داد/صالح: تاسف‌آور است

 

به گزارش تابناک سمنان شفق نیوز نیز به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد در این درگیری حداقل یک تن کشته و ۳۴۶ نفر زخمی شدند که حال برخی وخیم اعلام شده است.

تظاهرکنندگان دولت را به سرقت آرای انتخاباتی آنها متهم می‌کنند.

روز جمعه نیروهای ضد شورش همزمان با آغاز اعتراضات حضور خود را در منطقه سبز تشدید کرده و چندین جاده اصلی در بغداد را بستند و تدابیر امنیتی در مجاورت این منطقه اعمال کردند.

در پی این درگیری‌ها مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با تشکیل جلسه اضطراری در مقر فرماندهی عملیات مشترک، دستور بررسی همه جانبه وقایع روز جمعه در مناطق مختلف اطراف منطقه سبز و ارائه نتایج تحقیقات را صادر کرد.

الکاظمی تاکید کرد که «دستورالعمل‌های دقیقی به نیروهای امنیتی درباره برخورد حرفه‌ای با تظاهرات داده شده و احترام به حقوق بشر به ویژه حق تظاهرات و ابراز عقیده یکی از اصولی است که دولت به آن متعهد شده است. "

وی احزاب مختلف سیاسی را به آرامش و توسل به گفت وگو دعوت کرده و از تظاهرکنندگان خواست تا با ضمن پرهیز از خشونت در هر شکل، سطح و وسیله‌ای» از حقوق مشروع خود استفاده کنند.

همزمان برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق درباره رویدادهای منطقه سبز اظهار داشت: تظاهرات مسالمت‌آمیز یک حق تضمین شده در قانون اساسی است و نباید از چارچوب قانونی مسالمت‌آمیز آن خارج شود.

وی در توییتی افزود: «درگیری‌هایی که بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان رخ داد، "تاسف‌آور و غیرقابل قبول" است و تحقیقات درباره این موضوع باید پیگیری شود و اطمینان حاصل گردد که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود».

صالح خاطرنشان کرد: حفظ امنیت عمومی یک وظیفه ملی است و همه باید خویشتن داری کنند و منافع ملی را بر همه چیز ترجیح دهند.

عمار الحکیم، رئیس ائتلاف "دولت ملی" در عراق نیز در پیامی خطاب به تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی از همگان خواست تا خویشتن دار بوده و از کشیده شدن اوضاع به عواقب غیر قابل تحمل جلوگیری کنند. "

وی با تاکید بر اینکه اعتراضات در رد نتایج انتخابات از چارچوب مسالمت آمیز خود خارج نشود، گفت: با نگرانی شدید حوادث ناگوار رخ داده در مناطق مرزی منطقه سبز را دنبال می کنیم.

الحکیم از همه طرف‌ها خواست در این شرایط حساس به منافع عالی ملی اولویت دهند.

وی از کمیسیون عالی مستقل انتخابات و قوه قضائیه خواست تا به طور جدی به این موضوع رسیدگی کنند.

روز جمعه جمعی از شهروندان عراقی در اطراف منطقه سبز بغداد در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور تجمع کردند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار