مردم و اقشار مختلف استان سمنان در آستانه سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به استان به بیان خواسته‌ها و انتظارات خود در بخش‌های مختلف پرداختند و رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه تامین آب پایدار را خواستار شدند.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲ 03 November 2021

خواسته‌های مردم دارالمرحمه از رئیس جمهوری در سفر به سمنان

 

به گزارش  تابناک سمنان  استان سمنان با هشت شهرستان و جمعیت حدود ۷۰۲ هزار نفر و وجود ۲ هزار و ۱۶ کیلومتر راه جاده ای و راه آهن فعال و با عبور روزانه بیش از ۹۰رام قطار باری و مسافری در زمره استان های مهم و وسیع کشور قرار دارد.

دامپروری و کشاورزی استان نیز با توجه به حضور عشایر فعال و اقلیم متفاوت مورد توجه است، البته با وجود خشکسالی و کم آبی چالش هایی برای تولید محصولات کشاورزی و دامی به وجود آمده است.

وجود بزرگترین باغ گردو خاورمیانه در شهمیرزاد، باغ های بارور پسته در دامغان، تولیدات متنوع عشایر ایل بزرگ سنگسر، وجود جاذبه های طبیعی مانند کویر، مناطق کوهستان و جنگلی از شرق تا غرب، تنها بخشی از ظرفیت عظیم طبیعی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان سمنان است.

در این گزارش به گفت و گوی میدانی با مردم استان سمنان پرداختیم و انتظارات شان را از رئیس جمهوری در سفر این هفته جویا شدیم.

 

کم آبی، آسیبی جدی‌تر از همیشه برای سمنان

 

سعید اعرابی، کشاورز و باغدار سمنانی بیان کرد: متاسفانه خشکسالی و نبود آب در  مناطق روستایی و کشاورزی تاثیر مستقیم برکشاورزی گذاشته و کشت بسیاری از محصولات را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: در سال های اخیر از سوی مسئولان حوزه کشاورزی برای جبران کمبود آب و حفظ شغلمان راهنمایی هایی برای ورود به عرصه کشت گیاهان دارویی یا کشت زعفران صورت گرفت، اما این راه حل در سراسر استان پاسخگو نیست.

خواسته‌های مردم دیار دارالمرحمه از رئیس جمهوری در سفر به سمنان

 

این کشاورز ادامه داد: از سویی دیگر سرمازدگی های رخ داده در زمستان و آستانه فصل بهار آسیبی جبران ناپذیر به محصولات باغی وارد کرد و بخش اعظمی از محصولات باغی از بین رفت.

اعرابی با اشاره به بیمه های کشاورزی گفت: بیمه های کشاورزی متاسفانه تنها بخش کوچکی از خسارت واردشده را جبران می کند. ناکامی در تولیدات کشاورزی سبب مهاجرت بسیاری از جوانان به شهرها می شود.

 

بیکاری جوانان خانواده ها را آزار می دهد

 

مریم رجبی یکی از شهروندان سمنانی بیان کرد: مهمترین خواسته عمومی رفع مشکلات معیشتی و وضعیت اقتصادی است. مسائل مالی و تورم مشکلات بسیاری را بر خانواده ها تحمیل می کند از طرفی مشکل بیکاری جوانان سبب آشفتگی های روحی آنان شده است.

وی افزود: جوان بیکار و بدون درآمد توان رفع نیازهای روزمره زندگی خود را ندارد از طرفی بیکاری جوانان یا درآمد اندک آنان مانعی برای ازدواج و تشکیل خانواده شده است.

رجبی ادامه داد: وقتی فرصت شغلی برای جوانان فراهم نباشد و آنان احساس اثرگذاری نکنند قطعا ناهنجاری و بزهکاری اجتماعی در جامعه زیاد می شود.

این شهروند سمنانی اضافه کرد: رفع مشکل بیکاری، گرانی و مشکلات اقتصادی مهمترین خواسته همه مردم است.

 

مشکلات اقتصادی کارگران و کارفرمایان

 

یکی از کارگران شهرک صنعتی سمنان در خصوص وضعیت اشتغال عنوان کرد: بیش از ۱۵ سال است که در واحدهای صنعتی استان مشغول به فعالیت هستم و از نزدیک شاهد چالش های اقتصادی مدیران و نیروهای کار قرار دارم و تا زمانیکه  صادرات و معاملات برون مرزی با موانع روبه رو باشد وضعیت شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی رونق چندانی نخواهد داشت.

مجید فولادی افزود: ساعات کاری، حقوق نامناسب با تورم جامعه و آلودگی برخی واحدهای تولیدی، موجب شده تا علاقمندی افراد برای حضور در واحدهای تولیدی کاهش یابد و وقتی نیاز مالی یک خانواده چهار نفری با حقوق تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برطرف نشود، قطعا افراد به سراغ شغل های دیگر می روند.

 

خواسته‌های مردم دیار دارالمرحمه از رئیس جمهوری در سفر به سمنان

 

زهرا نظری دیگر شهروند سمنانی گفت: مشکل جدی ما افزایش اجاره بها و قیمت مسکن است. مسکن مهمترین نیاز هر خانواده است و زمانیکه قیمت ها صعودی باشند امکان اقامت در یک خانه معمولی اجاره ای هم وجود ندارد.

وی افزود: قیمت مسکن را به کسادی بازار و مشکلات اقتصادی اضافه کنید. کاهش قدرت خرید خانواده ها موجب کاهش درآمد بازاریان و صاحبان مشاغل می شود و پویایی اقتصادی را از بین می برد.

نظری خاطرنشان کرد: زمانی داشتن شغل کارمندی به دلیل محدودیت درآمد مورد استقبال نبود و افراد بیشتر به سمت کسب و کار شخصی خود مثل راه اندازی کسب و کار و عرضه کالا یا حمل و نقل می رفتند. اما اکنون رکود بازار و افزایش روزانه قیمت ها موجب رکود بازار شده است و کسب و کارهای مختلف با رکود مواجه هستند.

 

حوادث جاده ای استان سمنان زیاد است

 

وضعیت نامناسب جاده های بین شهری مشکلی است که سیروس کاشی راننده خودروی سنگین  عنوان کرد و گفت: دیدن و شنیدن روزانه خبر تصادفات و فوت هموطنانمان در جاده های استان سمنان بسیار دلخراش است. با توجه به وسعت استان و وجود گذر راه اصلی تهران- مشهد از استان سمنان، هرچه سریعتر باید وضعیت راه ها بهبود یابد.

وی افزود: حتی یک روز بدون حادثه در استان سمنان وجود ندارد و مسیر طولانی کویری بدون استراحتگاه کافی و جذابیت بصری در کنار آسفالت نامناسب و کافی نبودن تابلوهای جاده ای، همه حادثه ساز است.

کاشی اظهارداشت: عبور میلیون ها مسافر و چندصد کامیون و تریلی از جاده های استان سمنان بیانگر ضرورت رسیدگی فوری به شرایط راه ها و رفع نواقص است. جان افراد و خانواده ها به قدری ارزشمند است که کوچکترین تعللی باقی نمی گذارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار