سمنان در آستانه سفر رئیس جمهوری؛
دامغان شهرستانی در استان سمنان با ظرفیت‌های متنوع و مردمی کوشا در صورت توجه و حمایت‌های ملی می‌تواند نقش موثرتری در توسعه و پویایی اقتصاد ایفا کند؛ در این گزارش مردم و مسوولان به بیان برخی خواسته‌ها از رفع محرومیت‌ها تا ارتقای ظرفیت‌ها در مسیر آبادانی این شهرستان پرداخته‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰ 31 October 2021
به گزارش تابناک سمنان سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری شامگاه شنبه هشتم آبان در توئیتی از سفر آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به استان سمنان خبر داد.

معاون اجرایی رئیس جمهوری در این توئیت نوشت: در ادامه سفرهای استانی، رئیس جمهوری اواخر هفته جاری به استان سمنان سفر ‌می‌کند.

مرتضوی افزود: برنامه ریزی سفر و بررسی مشکلات استان طی چندین جلسه تخصصی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرا تشکیل شده است.

دامغان یکی از شهرستان‌های میانی استان سمنان با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از قطب‌های میراث فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و علمی استان سمنان محسوب می‌شود. پسته مهمترین محصول کشاورزی استان سمنان در این شهرستان ۲۴ هزار هکتار وسعت دارد که شامل ۳۷ درصد از مساحت کل باغ ها و معادل ۱۶ درصد از کل سطح سبز کشاورزی استان سمنان است. تولید سالانه این محصول ۵۴ هزار تن با ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

این شهرستان سهم قابل توجهی از آثار تاریخی در قرون ابتدایی پس از اسلام دارد که مسجد تاریخانه مهمترین آن است، مجموعه چشمه علی، برج مهماندوست، دریاچه نمک حاج علیقلی، تپه حصار، برج پیر علمدار، و چندین خانه تاریخی و قلعه دیگر جاذبه های میراث فرهنگی این شهرستان است.

مردم این شهرستان انتظارات ویژه ای از مسوولان کشوری در بخش های مختلف دارند که در گزارش میدانی خبرنگار ایرنا به برخی از این مطالبات پرداخته می شود. به ویژه اینکه دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی توجه و تاکید خاصی به بحث خدمتگزاری و رسیدگی هرچه بیشتر و بهتر به مردم تمام نقاط کشور دارد، تامین زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای توسعه و آبادانی مهمترین خواسته دامغانی‌ها در این گزارش بود.

ایجاد بیمارستان دوم در صدر خواسته‌های اهالی دامغان

یکی از جوانان شهر دامغان در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: مشکلات بهداشت و درمان دامغان بسیار زیاد است و با کمبودهایی در این زمینه همراه هستیم که به زخمی کهنه برای ما تبدیل شده است.

سیده مرضیه حسینی ادامه داد: در پنج پیک کرونا، تنها بیمارستان شهر دامغان به بیماران کرونایی اختصاص یافت و ما جرات حضور در اورژانس را هم نداشتیم و در همین زمان بسیاری از مردم به دلیل ترس از کرونا، از حضور در اورژانس خودداری کردند و به خوددرمانی روی آوردند.

وی تصریح کرد: کمبود و حتی در برخی زمان ها، نبود پزشک متخصص عفونی در روزگار کرونا یکی دیگر از مشکلات بسیار بزرگ دامغان است که بیماران کرونا توسط پزشکان داخلی ویزیت می‌شوند.

حسینی اظهار داشت: کمبود مرکز سونوگرافی و تجهیزات درمانی و کمبود پزشک متخصص در زمینه‌های مختلف به ویژه زنان و زایمان، از دیگر مشکلات شهر دامغان است که امیدواریم توسط مسوولان رفع شود.

حمایت از سرمایه‌گذاران مورد توجه دولت باشد

حجت الاسلام رمضانعلی مهرابی از روحانیون دامغان در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و وجود واحدهای صنعتی راکد در شهرک صنعتی دامغان و در پی آن بیکاری بسیاری از جوانان، سبب ایجاد معضلات بیکاری در خانه و مشکلات در خانواده و اجتماع می‌شود.

یکی از جوانان شهر امیریه دامغان نیز، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی شهرستان دامغان بی توجهی برای حفظ سرمایه گذار در بخش های مختلف به ویژه بخش اشتغال و احداث کارخانجات است.

مهران داوودیان اضافه کرد: به عنوان یک شهروند امیریه، از راه اندازی فاز دوم کارخانه فروسیلیکو منگنز که در زمینه فرآوری محصولات معدنی فعالیت می‌کند خبر دارم و مشاهده کردم که برای نگه داشتن سرمایه گذار با وجود اصرارهای مختلف، هیچ تلاشی انجام نشد.

وی ادامه داد: در گام اول حدود ۲۰ نفر نیروی بومی مشغول به کار شدند که با راه اندازی گام دوم حدود ۲۰ نفر نیروی بومی دیگر مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: از رییس‌ جمهور انقلابی و پرتلاش خود انتظار داریم که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با تولید و اشتغال هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند.

وضعیت بهداشت و درمان دامغان نیازمند توجه ملی است

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی به ایرنا، گفت: اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین مشکل مردم دامغان وضعیت اسفناک بهداشت و درمان است که باید برای رفع کمبودها هر چه سریع تر عملیات ایجاد بیمارستان دوم آغاز و درمانگاه ۵۰ تختخوابی رضایی افتتاح شود.

علی اکبر علیزاده ادامه داد: تکمیل محور ارتباطی شمال به جنوب در دامغان یکی دیگر از خواسته‌های مردم است که قسمت زیادی از آن انجام‌شده اما در قسمت های باقیمانده کار به آرامی پیش می‌رود و با توجه به رکورددار بودن تصادفات جاده‌ای این محور در صدر تلفات استان سمنان، امیدواریم این طرح فراملی که با ارتباط بندرعباس به بندر امیرآباد، ارتباط ایران با آسیای میانه را تقویت می کند، با نگاه ویژه دنبال شود.

وی به اشتغال ۸۰ درصدی مردم دامغان در زمینه کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصول پسته یکی از محصولات با ارزش افزوده بالا است که تعداد زیادی از مردم دامغان در این زمینه فعالیت دارند و تامین آب کشاورزی به سد شهید شاهچراغی وابسته‌است که به دلیل رسوبات زیاد و کاهش حجم آب، امیدواریم با تامین اعتبار طرح علاج‌بخشی و رسوب زدایی به خوبی انجام شود.

معادن و میراث فرهنگی، دو ظرفیت ایجاد اشتغال در دامغان

علیزاده خاطرنشان کرد: در جنوب دامغان، معادن بسیاری وجود دارد که با ورود انرژی و برق به این منطقه می‌توانیم ارزش افزوده بالا، ایجاد ۱۰ هزار شغل پایدار و حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار اسکان ثابت در منطقه کویر را شاهد باشیم که افزایش امنیت و منافع ملی را در پی دارد.

وی به وضعیت میراث فرهنگی دامغان اشاره کرد و افزود: تپه حصار با تمدن هفت هزارساله، تنها تمدن ایران است که شهرنشینی با تمدن را نشان می‌دهد اما ریل راه‌آهن از وسط این مجموعه گذشته‌است که در گذشته موافقت‌هایی جهت انتقال خط راه‌آهن انجام‌شده که نیاز به تصمیم قطعی دارد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توسعه چندین واحد صنعتی، رفع مشکلات مواد اولیه و ارائه تسهیلات کم‌بهره به تعدادی از سرمایه‌داران، ایجاد گام دوم شهرک صنعتی از مشکلات حوزه صنعت در دامغان است که امیدواریم رییس جمهور با حضور خود در شهر دامغان، مشکلات را از نزدیک مشاهده و در جهت رفع آن اقدام کنند.

حادثه آفرینی معادن به صورت ویژه بررسی شود

یکی از معدنکاران دامغانی در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: از مسوولان انتظار داریم تا استحکام بخشی و رعایت نکات ایمنی در معادن توسط پیمانکاران را رصد کنند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اردیبهشت امسال ۲ تن از معدنچیان که از کارکنان بخش استخراج معدن بودند جان باختند و امیدواریم پیگیری لازم در جهت جلوگیری از این اتفاقات انجام شود.

ضرورت ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت به معدنکاران

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان گفت: امسال در پی حوادث معدنی استان سمنان ۶ نفر جان باختند که سه نفر در دامغان بودند.

حمید صالحی بیان کرد: به استحکامات و ایمنی معادن باید توجه ویژه شود که در این راستا امیدواریم وام‌های با بهره کم یا یارانه‌ای به معادن زیرزمینی به‌ویژه زغال‌سنگ ارائه شود تا برای نگهداری تونل از قاب‌های فلزی استفاده کنند و با استحکام قوی‌تر از بروز حوادث جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: درحال‌حاضر تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد ارائه می‌شود که باید نرخ سود بانکی کاهش یابد و در زمینه تسهیلات، بانک ها سند معادن را به عنوان وثیقه قبول کنند و برای ارائه وام به معدنکاران، تنها به دنبال گرفتن سندهای ملکی نباشند.

توزیع داروهای خاص و کرونا در دامغان نیازمند ساماندهی

یکی از جوانان دامغان به ایرنا گفت: توزیع ناعادلانه داروهای خاص و کرونا در دامغان و انحصار این داروها فقط به یک داروخانه خاص در دامغان موجب گله و ناراحتی شده است.

کیوان شاطریان بیان کرد: در حال حاضر، دامغان دارای یک داروخانه شبانه روزی با وسعت حدود ۲۰۰ متر است که مجوز داروهای خاص و داروهای کرونا را ندارد و مردم در ساعات تعطیلی داروخانه ها برای تهیه دارو دچار مشکل می‌شوند.
 
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار