دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی که از حالت محرمانه خارج شده، اعلام کرد که یک منشاء طبیعی و نشت از آزمایشگاه، هر دو فرضیه‌های ممکن درباره چگونگی مبتلا شدن انسان‌ها به سارس-کوو-۲ برای اولین بار است. اما
کد خبر: ۱۰۰۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 30 October 2021

نهادهای جاسوسی آمریکا: شاید منشاء کرونا هرگز مشخص نشود

 

به گزارش تابناک سمنان اما طبق این گزارش، تحلیلگران اختلاف‌نظر دارند که کدام یک از آنها محتمل‌تر بوده و یا اینکه اصلا می‌شود هیچ ارزیابی قطعی‌ای انجام داد یا خیر.  

این گزارش همچنین پیشنهاداتی مبنی بر ظهور ویروس کرونا به عنوان یک سلاح زیستی را رد کرد و گفت که طرفداران این نظریه «دسترسی مستقیم به مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان ندارند» و به انتشار اطلاعات نادرست متهم شده‌اند.

این گزارش که روز جمعه منتشر شد، به‌روزرسانی بررسی ۹۰ روزه‌ای است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه اوت منتشر کرد؛ آن هم در بحبوحه درگیری‌های سیاسی شدید بر سر میزان تقصیر چین بابت تأثیرات این همه‌گیری جهانی به جای دولت‌هایی که ممکن است به اندازه کافی برای حفاظت از شهروندان سریع وارد عمل نشده باشند.

چین روز جمعه با انتقاد از این گزارش پاسخ داد.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای که ایمیل کرد، گفت: اقدامات آمریکا در اتکا به تشکیلات اطلاعاتی خود به جای اینکه دانشمندان رد منشاء کووید-۱۹ را بگیرند، یک جعل سیاسی به تمام معناست. با این کار، صرفا مطالعات علمی برای شناسایی منابع تضعیف شده و تلاش جهانی برای یافتن منبع اصلی این ویروس با مانع مواجه می‌شود.

برخی از نهادهای جاسوسی آمریکا قویا حامی این توضیح هستند که کرونا از طبیعت نشات گرفته است. با این حال در گزارش مدیر اطلاعات ملی آمریکا آمده است که چهار نهاد جاوسی ایالات متحده و یک نهاد چندبخشی "اطمینان اندکی" دارند که کووید-۱۹ از یک حیوان مبتلا یا یک ویروس مرتبط نشات گرفته باشد.

اما یک نهاد آمریکایی اعلام کرد که "اعتماد نسبی" دارد که اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ به احتماد قوی ناشی از یک حادثه در آزمایشگاه بوده است، احتمالا شامل آزمایش یا کار روی حیوانات به دست موسسه ویروس‌شناسی ووهان.  

آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده معتقدند که بدون اطلاعات جدید مبنی بر اینکه ویروس مسیر خاصی از حیوانات به انسان را طی کرده است یا اینکه آزمایشگاه ووهان روی ویروس یا ویروس مرتبط با آن پیش از ظهور کووید-۱۹ کار می‌کرد، نمی‌توانند توضیح قطعی‌تری برای منشاء آن ارائه دهند.

در این گزارش آمده است که آژانس‌های ایالات متحده و جامعه علمی جهانی فاقد «نمونه‌های بالینی یا درک کامل داده‌های اپیدمیولوژیک از اولین موارد کووید-۱۹» هستند و گفته می‌شود که اگر شواهد بیشتری به دست آید، می‌تواند این یافته غیرقطعی را دوباره بررسی کند.

چین با انتقاد بین‌المللی بر سر آنچه که آنها ناکامی در همکاری کامل‌تر در زمینه تحقیقات مرتبط با کووید-۱۹ می‌نامند، مواجه است. بیانیه سفارت چین همچنین این انتقاد را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: ما از تلاش‌های مبتنی بر علم در زمینه ردیابی منشاء این پاندمی حمایت کرده‌ایم و همچنان فعالانه مشارکت خواهیم کرد. با این حال، ما قاطعانه با تلاش برای سیاسی کردن این موضوع مخالفیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار