رییس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه امسال یکهزار و ۸۰۰ تن نهاده دامی بین عشایر توزیع شد، گفت: نیاز عشایر شاهرود به نهاده بیش از این است و میزان درنظرگرفته شده کفایت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷ 19 October 2021

نهاده‌های دامی توزیعی برای عشایر شاهرود کافی نیست

 

به گزارش تابناک سمنان رضا نقی زاده افزود: نهاده های دامی امسال شامل  جو ، سبوس و کنسانتره  است که توسط تشکل های عشایری تامین و توزیع  شد.

وی با بیان اینکه  گرانی ، کمبود نهاده‌های دامی ،خشکسالی های مداوم  عشایر را در تامین خوراک دام خود با مشکل مواجه کرد ، ابراز داشت: عشایر از ابتدای امسال مجبور به تامین علوفه دستی برای خوراک دام شدند. 

 به گزارش ایرنا ، به خاطر کمبود  و گرانی نهاده‌های دامی ، بخش زیادی از عشایر ناچارند برای تعلیف دستی  دامها این نهاده ها را از بازار آزاد تهیه کنند که این امر هزینه های بسیاری را به آن ها تحمیل می کند.

 امسال تهیه نهاده از بازار آزاد سختی‌های بسیاری بر دامداران به‌ویژه عشایر وارد کرد به طوری که تعدادی از عشایر شاهرود ناچار شدند بخشی از دامهای خود را برای تامین مالی  خرید خوراک و نهاد دامی بفروشند. 

 رییس اداره عشایر شاهرود با اشاره به دیگر خدمات به عشایر گفت : از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۲۳۵ تن آرد  در مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایری توزیع شد.

نقی زاده گفت : در آینده نزدیک تمامی خدمات اداره امور عشایری در قالب کارت تردد و شناسایی عشایر انجام خواهد شد ، امسال ۳۹۳ کارت تردد  عشایری در شهرستان شاهرود صادر شد.

به گفته وی ، با همکاری تشکل های  عشایری  تا پایان آبان ماه امسال کارت تردد و شناسایی برای همه عشایر صادر می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه عشایر بخش عظیمی از نیاز غذایی کشور را تامین می کنند، ادامه داد : عشایر شرق استان سمنان  در بدترین شرایط آب و هوایی و خشکسالی ها  سالانه یکهزار و ۳۹۳ تن شیر و یکهزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز تولید می کنند.

وی با بیان اینکه ۲ درصد جمعیت استان سمنان را عشایر تشکیل می دهند، گفت : ۱.۲ درصد عشایر استان در شهرستان شاهرود مستقر هستند.

وی اظهار داشت : عشایر ۲۰ نوع فرآورده لبنی و سالانه سه هزار و ۸۰۰ متر مربع انواع صنایع دستی تولید می‌کنند.

 نقی زاده گفت: اهمیت  جامعه عشایری چند وجهی است ، آن ها  در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و دفاعی  نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

وی ابراز داشت: در کشور ۱۵ هزار سامانه عرفی عشایری وجود دارد که ۶۰ درصد وسعت سرزمینی ایران است.

اهمیت نقش امنیتی حضور عشایر

وی وجود عشایر را تامین کننده امنیت بیشتر سامان های عرفی و بخش عظیمی از کشور دانست که این امنیت بدون نیاز به هزینه های سنگین انتظامی و امنیتی به واسطه حضور فیزیکی عشایر تامین می‌شود و این قشر در تحقق اهداف پدافند غیرعامل هم بسیار موثرند.

رییس امور عشایر شاهرود  با بیان اینکه عشایر آداب و رسوم خاصی در هر منطقه دارند ، تاکید کرد : زنان عشایر با هنرمندی خاص بخشی از این هنرها را در دست بافته های خود جلوه گر می‌کنند.

وی تاکید کرد : با جمع بندی توانمندی ها ،ظرفیت ها و رخدادهای زندگی عشایری می توان به این نتیجه رسید که عشایر با همه سختیهای موجود در زندگی روزانه ، منشاء بیشترین خدمات به جامعه با کمترین امکانات هستند. 

اجرای ٣٧ میلیارد ریال طرح عشایری

نقی زاده افزود : با توجه به محدودیت‌های مالی و اعتباری سال های گذشته، پارسال  ۳۷ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی در حوزه های مختلف برای ۲۳ پروژه عمرانی عشایری هزینه شد.

 وی این طرح ها را در زمینه های تامین آب ، راهها و نگهداری آن ، سوخت رسانی و آموزش و ترویج عشایر عنوان کرد.

به گفته وی ، ۶۶۰ خانوار عشایر شهرستان شاهرود از خدمات این طرح ها بهره مند شدند.

رییس اداره امور عشایری گفت:  پارسال ۷۷ دستگاه آبشخور فلزی ، تانکر یکهزار و یکهزار ۵۰۰ لیتری سه لایه ضدجلبک ذخیره آب آشامیدنی ، تامین آب آشامیدنی و ۱۷ دستگاه تامین روشنایی در اختیار عشایر این شهرستان قرار گرفت.

تداوم مایه‌کوبی دام عشایر شاهرود

وی بیان کرد: عشایر شهرستان شاهرود  دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یکهزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.

رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت:  پارسال ۵۰هزار راس دام عشایر پلاک کوبی شد و این روند تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یک و هشت دهم درصد جمعیت کشور عشایر هستند ، اظهار داشت: عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی  کشور را تولید و  تامین می کنند.

به گفته وی، هریک نفر از عشایر گوشت قرمز ۲۰ نفر را تولید می‌کند.

بر اساس آخرین سرشماری جمعیت عشایر شهرستان شاهرود ۲ هزار و ۹۶۵ تن با  ۹ طایفه عشایری است. 

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار