دوست محمدی:
تابناک سمنان: حمیدرضا دوست محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: آثار فلزی کشف‌شده از محوطه باستانی مرسین در پشتکوه شهرستان مهدیشهر مستندنگاری و ساماندهی شد.
کد خبر: ۱۰۰۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ 17 October 2021

آثار کشف شده محوطه باستانی مرسین مهدیشهر مستندنگاری شد

 

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بیان کرد: آثار فلزی مکشوفه این محوطه باستانی توسط کارشناسان حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره‌کل ساماندهی شد.

وی اظهار داشت: مستندنگاری، آسیب نگاری و ساماندهی از دیگر اقدامات انجام شده بر روی آثار فلزی کشف شده در محوطه باستانی مرسید مهدیشهر بود و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، اشیای فلزی شکننده و یا کوچک در جعبه‌های محافظ مناسب بسته‌بندی شد.

حمیدرضا دوست محمدی ادامه داد: بررسی وضعیت و مطالعه رفتار خوردگی این آثار با توجه به تعداد زیاد و ارزشمندبودن آنها توسط کارشناسان بخش فلز در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و کارشناسان اداره‌کل انجام شد.

دوست‌محمدی افزود:محل نگهداری اشیای مفرغی دارای محصول خوردگی فعال از اشیایی که خوردگی غیرفعال دارند جدا شدند و باقی اشیا بر اساس اندازه و ابعاد، فرم، جنس و کاربرد تفکیک شد و در قفسه‌ها و کشوهایی از جنس فلز لعاب‌دار و دردار برای جلوگیری از آلودگی هوا و گرد و خاک طبقه‌بندی شد.

وی افزود: کاوش نجات بخشی گورستان مرسین که اواسط تابستان ۱۳۹۳ آغاز و بررسی باستان‌شناختی، شناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی- فرهنگی محدوده سد فینسک با هدف به دست آوردن اطلاعات از محوطه پیش از به زیر آب رفتن و ساختن سد انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اضافه کرد: گورستان مرسین در چشم انداز محدوده کاوش شده خود مواد فرهنگی را آشکار کرد که همگون و همسان با مواد فرهنگی پیش‌تر شناخته شده عصر آهن پایانی در مرکز و غرب فلات ایران بود و اشیاء فلزی این مجموعه به شدت تحت تأثیر فرایندهای تخریب قرار گرفته و خوردگی را در آن‌ها به وجود آورده بود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
 

 

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار