به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان تنها 13 میلی‌متر از بارش 120 میلی‌متری سالانه در این استان از گرما و تبخیر بالا در این استان پهناور در امان می‌ماند و مابقی آن پیش از مصرف تبخیر و از دسترس خارج می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 17 October 2021

اینجا تنها 13میلی‌متر از بارش 120میلی‌متری از تبخیر در امان می‌ماند!

به گزارش تابناک سمنان ایرج حیدریان، از کاهش 42درصدی بارش‌های این استان خبر داد و اظهار کرد: موضوع تغییر اقلیم وخشکسالی ادامه دار است، لذا بحث مدیریت بهره‌وری استفاده از آب باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای سازگاری با کم آبی استان ادامه داد: از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی در استان، ۱۰۷میلیمتر تبخیر می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت در اقلیم فلات مرکزی از جمله سمنان، ۹۳ درصد بارش‌ها تبخیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان افزود: ۹۲ درصد آب موجود در ایران در بخش کشاورزی استفاده می شود که نیاز است تا مدیریت و اصلاح در این حوزه صورت‌گیرد.

وی با اشاره به تعدد چاه‌ها در این استان خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد چاه های آب استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حیدریان اضافه کرد: از یک هزار و ۱۸۲ میلیون‌متر مکعب مجموع آب زیر زمینی و سطحی استان، تنها ۸۳ میلیون متر مکعب در بخش شُرب استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: از ‌محل نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، ۴۹میلیون متر مکعب و از انسداد ۵۲۶ حلقه چاه غیرمجاز، ۱۹ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد.

وی تصریح کرد: میانگین پایین بارندگی و عدم پراکنش مناسب زمانی و مکانی، محدودیت‌های کمی و کیفی و...، ازجمله چالش‌ها و محدودیت‌های استان در حوزه آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان از تلاش برای بهینه سازی و مدیذیت مصرف آب در استان خبر داد و گفت:  برنامه ها و راهکارهای مختلفی در حوزه تامین آب برای استان در نظر گرفته شده است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار