رییس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه ۵۰ درصد مناطق عشایری شهرستان شاهرود فاقد پوشش آنتن دهی تلفن همراه است، تاکید کرد: مکاتبات و پیگیری های لازم با شرکت مخابرات برای ایجاد زیرساخت مناسب انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 13 October 2021

۵۰ درصد مناطق عشایری شاهرود فاقد پوشش تلفن همراه است

 

به گزارش تابناک سمنان رضا نقی زاده افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت نصب دکل و آنتن ها را در منطقه خارتوران انجام داده و به روز رسانی تجهیزات لازم را پیگیر است.

به گفته وی بزرگترین کانون عشایری استان سمنان در منطقه رضا آباد خارتوران ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری عشایری دارد.

رییس اداره امور عشایری شاهرود اظهار داشت: طایفه «چوداری» رضا آباد خارتوران با ۷۰ خانوار بزرگترین کانون عشایری استان سمنان است.

فقدان آنتن دهی تلفن همراه در این منطقه مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد می‌کند.

تسریع در اعلام وضعیت های غیر مترقبه ، استفاده کودکان عشایر از امکانات آموزش غیر حضوری ، درخواست کمک از اورژانس و موارد دیگر از دلایل سرعت بخشیدن به آنتن دهی تلفن همراه است.

بنابه گفته یکی از اهالی روستای نور بیارجمند ، هفته گذشته یکی از اهالی نیاز شدید به خدمات درمانی داشت که به همین دلیل امکان ارتباط با اورژانس هوایی شاهرود ممکن نشد.

از آن جا که نزدیکترین درمانگاه بیارجمند با این روستا بیش از ۷۰ کیلومتر فاصله داشت و با توجه به راه های نامناسب ، تا رسیدن به درمانگاه مزبور بیمار فوت کرد.

نقی زاده یکی از مهمترین عوامل موثر در توسعه معیشت پایدار عشایر را توجه ویژه به گردشگری ، کشاورزی  و کشت گیاهان دارویی دانست که  باعث اقبال عمومی بیشتر جوانان در حوزه عشایری و ماندگاری در منطقه ، پاسداری از آداب ،رسوم و درآمدزایی این قشر جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ سامانه عرفی عشایری در شهرستان شاهرود با راههای دسترسی  مرتبط هستند گفت: نیمی از راه های عشایری استان سمنان در شاهرود واقع است.

 وی تاکید کرد: عشایر شهرستان شاهرود ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه دسترسی در مناطق  ییلاق و قشلاقی این شهرستان دارند.

وی بااشاره به اینکه عشایر سالانه ۲ بار کوچ ییلاقی و قشلاقی در بهار و پاییز انجام می دهند ، تاکید کرد: پیمانکاران برای اجرای بهسازی و نگهداری هرکیلومتر راه دسترسی چهار میلیون ریال هزینه می کنند.

رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت: تاکنون برای راه های عشاری بودجه ملی در نظر گرفته نشده بود و امسال در دولت سیزدهم اقداماتی شده که  بارقه امید ایجاد کرده است.

وی ادامه داد :در ۶ ماهه نخست امسال یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه دسترسی عشایر بهسازی شد و برای ۴۰۰ خانوار نیز هفت هزار و ۵۰۰ لیتر آب رسانی سیار شد.

نقی زاده افزود: در فصل قشلاق ۴۱ درصد عشایر استان سمنان برای گذران این فصل به  طرود ، بیارجمند و منطقه خارتوران شاهرود می آیند.

 وی تاکید کرد:  شهرستان شاهرود از اواسط آبان ماه هر سال پذیرای ۷۲۷ خانوار از عشایر شهرستانهای مهدیشهر ، سمنان و فیروزکوه استان تهران می باشد که دوره قشلاقی خود را دراین  مناطق کویری سپری می کنند.

به گفته وی  هر سال عشایر  به مناطق قشلاقی و گرمسیر به فاصله بین ۲۰ تا ۱۷۰ کیلومتر کوچ درون استانی می کنند.

جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس آخرین سرشماری ۲ هزار و ۹۶۵ تن است، ۹ طایفه عشایری شهرستان دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار