مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: صندوق چوبی امامزاده تاج‌الدین (ع) روستای پرور شهرستان مهدیشهر متعلق به قرن نهم و دوره تیموریان به همت کارشناسان حفاظت و مرمت شد.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵ 11 October 2021

صندوق چوبی قرن نهمی در امامزاده روستای پرور مهدیشهر مرمت شد

 

به‌گزارش تابناک سمنان حمیدرضا دوست‌محمدی روز دوشنبه به رسانه ها افزود: مرمت صندوق چوبی نفیس امامزاده تاج‌الدین (ع) روستای پرور با نظارت کارشناسان حفاظت و مرمت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان سمنان انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: مستندنگاری، آسیب‌شناسی و شناسایی عوامل موثر در تخریب، نمونه‌برداری از قطعه‌های چوبی مختلف، گونه شناسی چوب، ضدعفونی، پاک‌سازی اولیه مکانیکی و شیمیایی، برای مرمت این صندوق چوبی انجام شد.

وی بیان کرد: صندوق چوبی امامزاده تاج‌الدین روستای پرور یکی از آثار نفیس و منحصر به فرد دوره تیموریان است که پس از کشف سرقت به شهر سمنان منتقل شد و در مخزن امن نگهداری می‌شود.

دوست‌محمدی گفت: این صندوق ترکیبی از هنرهای گوناگون از جمله منبت، معرق، تزئینات رنگی و گره چینی است و تاریخ ساخت اثر با استناد به کتیبه‌هایی که بر روی آن موجود است به سال ۸۵۷ هجری قمری بازمی‌گردد.

صندوق چوبی امامزاده تاج‌الدین (ع) روستای پرور به شماره ۱۵۹۰ در فهرست آثار ملی ثبت است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار